5 secrete de respiratie care iti vor imbunatati dramatic cantatul

Salut! Ti-am pregatit 5 Secrete ale Respiratiei care m-au ajutat si pe mine foarte mult!

Aceste tehnici te vor ajuta nu numai sa-ti imbunatatesti dramatic emisia, rezonanta, rezistenta si acuratetea notelor la cantat, dar si in viata de zi cu zi pentru un respirat mult mai adanc, eficient si sanatos.

1. Cunoaste-ti corpul

Cel mai important lucru ca sa-ti dezvolti o respiratie si sustinere corecta pentru vocea ta, e sa cunosti pozitia si forma muschiului pe care-l folosesti pentru respiratie: diafragma. Diafragma este un muschi ca o plasa/hamac pe plan orizontal care desparte plamanii de celelalte organe inferioare din toracele si abdomenul tau.

Atunci cand inspiri, diafragma se lasa in jos, iar cand expiri, diafragma se ridica si impinge in plamani pentru a impinge aerul afara. Cand suntem bebelusi, respiram in mod natural din diafragma, dar de-a lungul dezvoltarii noastre, datorita unor nevroze sau tabieturi, ajungem sa o folosim la un nivel mult sub optim.

Fiind un muschi din interiorul corpului, nu este deloc vizibil si atunci este greu de vizualizat cu ochii mintii miscarea lui, desi ne putem lua dupa cateva indicii externe.

Dar cum facem sa folosim diafragma eficient?

2. Respira in Pelvis

Yoga, unele forme de meditatie si unele scoli de canto au ceva in comun: toate folosesc tehnica de a inspira pana in zona pelvisului, perineumului si anusului pentru a adanci inspiratia.

Bineinteles, aerul se va duce tot in plamani. Dar folosind o miscare de adancire a inspiratiei cu ajutorul muschilor abdominali si pana la cei ai pelvisului si soldurilor, ajutam diafragma sa-si duca miscarea de coborare pana la capat.

Este la fel ca inspiratul in burta, dar mai adanc.
Cum iti dai seama ca faci treaba asta corect?
Trebuie sa simti o mica incordare, cam de 30% a muschilor abdominali si pelvici, si sa internalizezi senzatia de coborare a diafragmei.

3. Creste copacul

Alta metoda de a vizualiza mai usor acest tip de respiratie este sa-ti imaginezi ca esti un copac. Ba esti copac?

Intinde-ti radacinile in jos cand inspiri, iar acest lucru te va ajuta sa cresti in forma de V, iar in cele din urma, inspiratia iti va deschide postura si pieptul ca ramurile unui copac care se intind catre cer.

Recapitulam: inspiram pana in pelvis, iar aceasta inspiratie ne deschide postura la finalul ei.

4. Sustine plamanii

Am ramas cu postura si cutia toracica deschisa, iar acum vrem sa pastram aceasta deschidere in timp ce impingem in sus cu diafragma. Vreau sa te gandesti ca trebuie sa-ti pastrezi cutia toracica expandata, chiar daca expiri si aerul se goleste din plamani.

O sa faci acest lucru impingand abdominalii de sus putin inauntru si in sus, dar in acelasi timp impingem cu diafragma in laterale pentru a pastra deschiderea posturii si cutiei toracice. Nu vreau ca expiratia sa-ti aduca o postura cazuta.

5. Compresie ca la piston

Cand expiri, imagineaza-ti ca vei crea o compresie de aer care trece prin gatul tau si iese prin gura. Vom folosi consoana “s”.
Vreau sa pastrezi gatul, umerii, bratele, fata si gura foarte relaxate, toata aceasta compresie se formeaza din diafragma si abdomen, la fel ca la un piston care comprima aerul ca sa creeze energie.

Cam atat pe azi, sper ca ti-au fost de folos aceste informatii!

George Simion
Vocal Chief