Cum sa respiri corect pentru cantat (si pentru viata, in general)

Salutare!

Sfaturile pe care ti le dau azi despre respiratie o sa te ajute foarte mult atat la cantat, cat si ca sa-ti imbunatatesti viata cu ajutorul respiratiei tale.

Respiratul corect pentru cantat presupune o respiratie abdominala, care ne permite sa respiram mai adanc si sa umplem plamanii cu aer mai profund.

Atunci cand ne folosim muschii abdomenului, aerul se va duce tot in plamani, dar ii vor face loc diafragmei sa coboare mai jos, lucru care o sa-ti permita sa respiri pana la capat, nu doar in zona toracelui.

Bebelusii respira natural abdominal.

Si iti reamintesc ca noi am fost toti bebelusi, deci sa respiri corect si profund abdominal este o setare din fabrica la oameni.

Si atunci, ce se intampla?

De ce ajungem sa nu mai respiram profund?

Situatiile de stres din viata de zi cu zi semnaleaza sistemului nervos autonom ca suntem in pericol.

Iar viata moderna a adus, pe langa beneficii, un stil de viata in care stresul devine cronic. Suntem in permanenta stresati.

Atunci cand sistemul tau nervos crede ca este in pericol, semnaleaza respiratiei sa devina mai scurta si mai sacadata.

Acest tip de respiratie devine un obicei pentru omul modern, care nu mai respira profund.

Care este impactul?

Celulele nu se mai oxigeneaza suficient, creierul nu se mai oxigeneaza suficient si devenim obositi, ineficienti si, in timp, ne imbolnavim.

Pentru ca anumite rotite din mecanismul corpului nostru, care este un ansamblu de materie si energie, scartaie.

Din punct de vedere al cantatului, o respiratie scurta si sacadata n-o sa-ti permita sa-ti creezi un sunet plin, carnos si cu rezonanta.

Vocea va suna tremurata si fara vlaga.

Stii atunci cand auzi pe cineva la karaoke ca are emotii, ii tremura vocea si nu reuseste sa capete un timbru placut?

Cand vrem sa cantam in fata oamenilor dar avem emotii, sistemul nervos percepe ce facem ca pe un pericol si revine la respiratia aceea de pericol: scurta si sacadata.

Nu reusim sa sustinem suficient de bine sunetele si asta ne face sa nu cantam cum ne dorim.

Si este un cerc vicios care se alimenteaza singur: canti pe scena, ai emotii, respiratia nu te ajuta si atunci canti prost.

Faptul ca ai cantat prost, apoi, iti creeaza convingerea ca tu ai emotii cand canti in fata oamenilor.

Si cand se intampla asta din nou, iar ai emotii, respiratia pica, gatul se usuca si iar canti prost.

Daca vrei sa afli mai multe despre cum scapi de acest cerc vicios, am un articol aici.

Dar hai sa vedem ce avem de facut din punct de vedere tehnic pentru o respiratie corecta la cantat.

Cele 3 secrete ale respiratiei pentru cantat

1. Postura buna

Pe scurt, spatele drept, pozitie de nobil, umerii relaxati, barbia paralela cu solul, coastele un pic deschise.

Postura asta te va ajuta sa-ti antrenezi respiratia si sustinerea in modul cel mai eficient pentru corpul tau si sa eviti tensiuni care pot aparea in timpul respiratiei si cantatului, mai ales in zona gatului.

2. Atunci cand tragi aer, burtica iese in afara iar umerii nu se ridica.

Poti tine mana pe abdomen ca sa verifici ca burta iese in afara si sa exersezi in fata oglinzii ca sa nu se ridice umerii.

Este foarte important sa nu respiri pana la capat, ci doar pana la 80%, ca sa nu se ridice umerii si pieptul.

Atunci cand se ridica umerii si pieptul, zona gatului se tensioneaza si treaba asta te va incurca la cantat.

Asa ca cel mai bine exerseaza inspirul in oglinda, ca sa observi si sa eviti ridicarea umerilor.

Practic, vei simti ca aerul nu va umple complet plamanii, ci doar pana in punctul in care burtica iese si coastele se deschid.

Daca simti ca ai tras aer pana cand a inceput sa bata la portile laringelui, ai tras prea mult.

Ca sa exersam si sa ne obisnuim cu treaba asta, e bine sa exageram un pic, sa arate ca burtica unei gravide in 4-5 luni.

Lasand burtica sa iasa in afara, facem loc diafragmei sa coboare pana la capat, lucru care ne ajuta sa inspiram mai profund.

3. Atunci cand impingi aerul pe diverse sunete, trage burta inauntru, ca atunci cand iti sugi burta.

Vei tine o mana pe partea de jos a abdomenului si 3 degete pe “punctul magic”, plexul solar (partea moale de sub imbinarea coastelor).

O sa simti cum punctul magic se incordeaza, in timp ce burtica de jos se trage inauntru.

Chiar daca miscarea este de tragere inauntru, vreau sa-ti imaginezi ca impingi.

Tragand abdomenul inauntru, ajutam diafragma sa urce si sa creeze presiunea si sustinerea necesara pentru a crea un sunet stabil si rezonant.

Este important ca aici sa pastrezi si coastele deschise, ca sa ajuti diafragma sa se ridice constant si sa creeze sustinerea necesara.

Atunci cand retragi burtica inauntru, practic cresti presiunea subglotala (de sub laringe) de aer si pregatesti materia prima, combustibilul, pentru corzile tale vocale.

Apoi, ca sa ai un sunet rezonant, este necesar sa stapanesti si rezistenta din corzile vocale, sa nu fie nici mare si nici prea mica.

Si acum, poti incerca si un exercitiu foarte simplu si valoros:

– Tragi aer silentios pe nas 2-3 secunde,fara sa te grabesti, burtica iese in afara

– Tii 3 degete pe punctul magic si una pe abdomenul inferior

– Impingi aerul pe sunetele sS, sS, fF, zZ, jJ, vV – a 2-a consoana va fi mai accentuata

– Simti cum burtica se retrage si punctul magic se incordeaza

Bineinteles, atunci cand canti pe scena, in fata prietenilor sau pentru relaxarea ta, nu te vei gandi la toate aceste detalii, dar ajuta foarte mult sa le exersezi tu zilnic acasa, ca sa-ti intre in obicei si sa se intample de la sine.

Respiratia pentru cantat este simplu de stapanit, cu cateva conditii: sa inveti tehnica corecta si s-o tot repeti zilnic.

Nu te gandi ca doar pentru ca ai stapanit-o, nu trebuie s-o mai exersezi, sau sa te grabesti prin exercitii.

Am facut si eu greseala asta in mai multe randuri si mi-am schimbat obiceiul in unul mai prost.

Asa ca in ultimul timp, chiar daca stapanesc perfect aceasta tehnica, o exersez zilnic, cu rabdare si constient, ca si cum as face-o pentru prima oara.

In felul asta se intareste obiceiul bun si evit schimbarea involuntara in rau a tehnicii de respiratie.

Ma bucur ca ai citit pana la capat!

Bucata asta este extrasa din cartea mea, „Capata incredere in vocea ta!”

Daca te intereseaza sa afli mai multe despre carte, apasa aici.

Cu drag,
George