Sa facem cunostinta cu aparatul nostru vocal

Salut oameni buni! Eu sunt George si bine ati venit la Vocal Chief.
Fie ca esti amator sau profesionist, aici vei gasi cele mai bune secrete si sfaturi despre cantat, explicate pe intelesul tuturor.

Daca data trecuta am vorbit despre anatomia diafragmei, astazi o sa vorbim despre celelalte doua parti, la fel de importante, ale aparatului nostru vocal.
Chiar daca ar putea parea plictisitor pentru unii, pe mine cunoasterea pieselor mecanismului pe care il folosim la cantat m-a ajutat sa progresez de zece ori mai repede decat inainte. Este unul dintre cele mai importante lucruri din drumul de a invata sa canti.

Incepem cu laringele, unde sunt situate corzile vocale, care, surprinzator, nu arata ca niste corzi de chitara.
Aici avem corzile vocale adevarate, care atunci cand inspiram, se deschid (deschiderea se numeste glota), iar atunci cand vorbim sau cantam formeaza anumite forme si vibreaza intre pozitiile inchis si deschis.

Corzile vocale false intra in actiune atunci cand cantam in falsetto (a nu se confunda cu vocea de cap).
Vocea de cap este mai plina de rezonanta si volum, pentru ca se folosesc corzile vocale adevarate, in timp ce falsetto-ul suna ca varul sau foarte timid de la tara, pentru ca lasa aerul sa treaca si doar corzile vocale false opun rezistenta.

Mai departe avem epiglota, care are rolul de a acoperi laringele, si implicit traheea, atunci cand inghitim.
Si ultimii baieti de care trebuie sa stim din laringe, sunt muschii pentru vocea de piept si cei pentru vocea de cap. Majoritatea oamenilor sunt obisnuiti sa-i foloseasca doar separat, iar daca ii antrenezi sa lucreze impreuna, vei scapa de acel break dintre registre si vei obtine legendara voce mixta!

Dupa ce sunetul se formeaza in laringe, acesta isi poate mari capacitatea de rezonanta cu ajutorul gurii si al nasului.
Zona gurii va amplifica armonicele joase, in timp ce zona septului nazal va amplifica rezonantele inalte.
Cei mai importanti baieti de aici sunt limba, palatul tare si palatul moale.
Palatul tare, sau cerul gurii este singura suprafata tare din gura, si daca directionam sunetul corect asupra lui, ii crestem rezonanta.

Limba are rolul de a modifica marimea camerei de rezonanta in functie de vocala sau consoana si controlul ei este crucial pentru o rezonanta cat mai placuta.

Palatul moale este zona din spatele cerului gurii. Este cel care vibreaza atunci cand sforaim.
Palatul moale functioneaza ca o schimbare de macaz pentru aer intre nas si gura. Atunci cand il ridicam, marim spatiul de rezonanta din gura, si cand il coboram, il micsoram pe cel din gura si-l marim pe cel din nas, iar asta poate duce la hypernazalitate.

Daca ai probleme cu nazalitatea, recapata controlul asupra limbii si palatului moale si vei scapa de aceasta problema.
Cam atat pentru azi. Daca nu reusesti sa-i dai de cap, suna-ma si programeaza o ora de canto si rezolvam impreuna.

George Simion
Vocal Chief