Schema cu care capeti controlul asupra vocii tale

Fiecare dintre noi, atunci cand cantam, vorbim, sau scoatem sunete cu laringele, avem mai multe moduri de a ne folosi corzile vocale si presiunea de aer pe care o trimitem cu ajutorul diafragmei.

Daca stapanim controlul asupra modului in care opunem rezistenta cu corzile vocale la presiunea de aer, putem capata control maxim asupra vocii noastre!

 

Schema Compresiei Vocale

In functie de rezistenta pe care o opunem presiunii de aer cu corzile vocale, avem 3 moduri, plus tot ce este intre ele:

Subcompresie

Sunetul este aerisit si nu se creaza suficienta rezonanta. Poti sa-ti imaginezi pe cineva care vorbeste timid, aproape ca o soapta. Cel mai bun mod de a observa subcompresia este dupa faptul ca apare un “hhh” la inceputul (atacul) sunetului.

Sunetul va fi “hhaaa” in loc sa fie “aaa”. Incearca si tu ca sa vezi cum se simte.

Ce se intampla cu corzile vocale cand faci treaba asta? Corzile vocale nu se inchid complet, pe toata lungimea lor atunci cand vibreaza, ci doar pe centru. Din cauza asta, se formeaza o forma de clepsidra, iar aerul scapa prin partea de jos si partea de sus, ca in imaginea alaturata.

In functie de cat de “aerisita” este vocea, aceasta inchidere incompleta a corzilor poate fi si doar in partea de sus sau de jos a corzilor vocale. Cu cat vocea este mai putin aerisita, cu atat deschiderea ramasa este mai mica.

Cantatul pe subcompresie poate duce in timp la formarea nodulilor vocali, corzile inchizandu-se doar intr-un anumit punct, care se batatoreste, la fel cum se intampla cu bataturile din palme daca faci exercitii cu bara.

Supracompresie

Supracompresia este la capatul opus, in sensul ca opui prea multa rezistenta cu corzile vocale. Sunetul este strans, fortat si gatuit si din cauza asta, nu se formeaza suficienta rezonanta.

Cel mai bun mod de a observa supracompresia este dupa faptul ca se aude un scremut la inceputul (atacul) sunetului. Sunetul porneste cu un perete la inceput: imagineaza-ti “|aaa” in loc de “aaa”.

Aici poate fi vorba si de sustinere insuficienta din diafragma sau de o tensiune musculara exagerata in zona gatului, provocata de factori de stres. De cele mai multe ori, este o combinatie intre cele 2.

Corzile vocale se inchid pe toata lungimea lor, dar preseaza prea tare una in cealalta si in felul acesta, ele nu vibreaza natural, lejer si relaxat. E un mod foarte bun de a-ti obosi vocea repede, daca doresti sa faci asta.

Atunci cand canti sau vorbesti mereu pe supracompresie, cu siguranta iti pot aparea probleme vocale in timp, mai ales daca faci mult efort vocal. Si aici iti pot aparea noduli, cat si tensiuni musculare create din obisnuinta, de care nu e foarte usor sa scapi.

Zona de Aur

Atunci cand iti inveti vocea sa vorbeasca sau sa cante in zona de aur, simti ca iti este mult mai lejer. Sunetul suna in acelasi timp relaxat, dar plin de culoare, rezonanta si volum.

Majoritatea cantaretilor cu tehnica vocala buna canta in zona de aur. De obicei, cei carora le apar diferite probleme pe voce se duc un pic mai mult inspre cele 2 extreme.

Bineinteles, exista si foarte multe nuante intre aceste 3 zone. Ajuta mult sa privesti schema ca pe un ax, sau ca pe o scara de la 1 la 10, unde 1 este subcompresie, 5 este zona de aur si 10 este supracompresie.

Zona de aur este ceea ce incercam sa obtinem atunci cand ne dresam vocea, atat pentru cantat cat si pentru vorbit. O sa vezi ca am o unealta foarte buna de dresaj pentru tine, cat si o tehnica speciala pentru asta: tubul de silicon si tehnica Doctor Vox!

Daca vrei sa afli mai multe lucruri interesante despre vocea ta si despre cum sa capeti incredere in vocea ta, iti recomand cartea mea, „Capata Incredere in Vocea Ta!”

Apasa Aici ca sa afli mai multe despre carte!